Wskaźnik BMI a samoakceptacja – jak wypracować kompromis?

Istota wskaźnika BMI jest bardzo prosta. Wystarczy wejść na stronę z gotowym kalkulatorem, wprowadzić niezbędne parametry takie jak wzrost, waga, wiek oraz płeć, a po chwili mamy gotową odpowiedź, czy nasza masa ciała mieści się w ogólnie przyjętych normach.

Body Mass Index, popularnie nazywany wskaźnikiem BMI, pozwala określić, czy nasza waga mieści się w ustalonych normach. Ma to za zadanie uchronić nas przed otyłością lub niedowagą oraz konsekwencjami, jakie wynikają z takich problemów. W mediach oraz na portalach społecznościowych coraz częściej aktywne są kobiety o nadmiernie bujnych kształtach, które chcą zerwać ze stereotypowym postrzeganiem ideału kobiety jako „wychudzonej” i pokazać, że akceptują siebie takimi jakie są. Czy słusznie?

Przekroczyłam normę, ale siebie akceptuje

Obecnie żyjemy w czasach, w których stykają się ze sobą dwie skrajności. W magazynach i telewizji możemy zobaczyć zarówno kobiety przesadnie wychudzone, jak i kobiety o bujnych kształtach, które znacznie przekraczają górne normy określane przez BMI. Przedstawicielki obydwu grup często z dumą deklarują, że akceptują siebie takimi jakimi są i niekiedy zachęcają przy tym inne, by niepotrzebnie nie przejmowały się żadnymi wskaźnikami wagowymi.

Należy mieć jednak na uwadze, że wskaźnik Body Mass Index powstał po ty, by każdy z nas miał świadomość jakie zagrożenie niesie ze sobą zarówno niedowaga, jak i otyłość. Częściej słyszymy o konsekwencjach posiadania nadmiernej masy ciała, która może prowadzić do takich chorób jak cukrzyca, problemy z wydolnością serca czy miażdżyca. Ale także zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej może zaburzać pracę hormonów, doprowadzić do osteoporozy czy chorób układu krążenia. To właśnie dlatego odpowiednia wysokość wskaźnika BMI jest tak ważna dla zachowania zdrowia.

Nie daj się zwariować i znajdź równowagę

Oczywiście nie ma co się oglądać na innych i zmierzać w kierunku – dla zdecydowanej większości osób nieosiągalnych – kanonów piękna. Najważniejsze powinno być dla nas zdrowie; wskaźnik BMI może nas jedynie wspierać w jego zachowaniu. Akceptacja własnego ciała, darzenie go miłością i nieprzejmowanie się jego wadami, również jest niezwykle istotne w kontekście utrzymywania optymalnej masy ciała. Ważne jest to również wówczas, jeśli chcemy zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów czy też przybrać na wadze. Odpowiednie nastawienie psychiczne i emocjonalne do walki z niedoskonałościami swojego ciała to klucz do sukcesu oraz dobrego samopoczucia. Pamiętajmy o tym, a łatwiej będzie o uzyskanie pożądanych efektów.

Komentarze

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *