Łukasz Goryszewski. Style konsumpcji polskiej klasy wyższej

Autor po głębokiej analizie najbogatszej warstwy społecznej stwierdza, że najpotężniejsi obecnie ludzie w Polsce to wcale nie arystokraci z pochodzenia, lecz po prostu bogaci ludzie, którzy swoje majątki zawdzięczają posiadani kontroli nad środkami produkcji i dużej dzięki temu niezależności od pozostałych, niższych klas społecznych. Przysłowiową „wolność” zapewniają im zatem posiadane przez nich duże pieniądze. To właśnie omawiana potęga i niezależność odróżnia przedstawicieli najbogatszej grupy osób w Polsce, od reszty społeczeństwa. Jest to odzwierciedlone w tak mocny i wyraźny sposób, że używanie do ich określenia terminu „polska klasa wyższa”, zdaniem autora jest nie tylko uprawnione, ale nawet użyteczne, „może bowiem stanowić kategorię analizy społeczeństwa polskiego o dużej sile wyjaśniającej, jako zmienna niezależna w modelach badawczych”.

Studia nad zmieniającą strukturą społeczeństw są od lat bardzo popularne wśród badaczy społecznych, oferują bowiem możliwość lepszego zrozumienia rzeczywistości społecznej, dzięki rozbiciu jej jednorodnej formy na poszczególne elementy składowe. Postrzeganie społeczeństwa w taki sposób nie jest zresztą domeną jedynie socjologów, czy w ogóle dla świata nauki. Wizja ta ma bowiem tak dużą siłę oddziaływania na ludzki umysł, że ważna jest także dla innych grup społecznych, jak choćby dla artystów.

Autor zwraca szczególną uwagę nie tylko na same klasy społeczne jako takie, ale również na pewien szczególny wyraz nierówności społecznych, objawiający się w konsumpcji dóbr i usług. Autor postawił sobie za cel właśnie uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak wyglądają te style konsumpcji w odniesieniu do ludzi najbogatszych i najbardziej dzięki temu uprzywilejowanych – czyli u polskiej klasy wyższej. Analiza ta ostatecznie wykazała, że style konsumpcji polskiej klasy wyższej, we wszystkich analizowanych przez autora sferach konsumpcji, w dużym stopniu warunkuje pozycja klasowa, jaką reprezentanci obecnej burżuazji zajmowali poprzednio. Habitat przedstawicieli obecnej polskiej klasy wyższej, to efekt procesu stopniowego dochodzenia do dużych pieniędzy, a dzięki nim także do władzy. Zjawisko to różni się od tego, jakie wykształca się w sytuacji, gdy dana klasa społeczna od początku przebywa i kształtuje się w warunkach wysokiej pozycji ekonomicznej oraz społecznej. W dużym stopniu znajduje to swoje potwierdzenie w praktycznym podejściu do zjawiska konsumpcji. Ciekawostką zauważoną przez autora jest też fakt, że przedstawiciele klasy najwyższej pozwalają sobie na mniej oszczędne, ostentacyjne konsumowanie w zasadzie jedynie w przypadku dóbr stanowiących najmocniejsze wskaźniki statusu społecznego w Polsce, czyli np. takie jak biżuteria, samochody, czy domy i posiadłości.

Pozycja „Style konsumpcji polskiej klasy wyższej” stanowi ważny przyczynek analizy naukowej i z pewnością będzie przydatna nie tylko zwykłemu czytelnikowi, pragnącemu poszerzyć swoją wiedzę na temat aktualnych zależności społecznych, ale wniesie też wiele cennych i nowych informacji, jako uzupełniająca literatura akademicka.

Na zakończenie warto dodać, że książka ta zawiera 5 obszernych i rozbudowanych rozdziałów, wśród których czytelnik ma do wyboru: rozdział I. Konsumpcja w ujęciu socjologicznym i ekonomicznym, rozdział II. Klasowa analiza społeczeństwa polskiego, rozdział III. Metodologia badania, rozdział IV. Wyniki badań własnych (samochody, ubrania, mieszkania, sposoby spędzania wolnego czasu polskiej klasy wyższej), rozdział V. Wnioski z badań, Zakończenie, Bibliografia, Indeks osobowy. Na końcu zamieszczono streszczenie w języku angielskim.

Style konsumpcji polskiej klasy wyższej

Pin It

Komentowanie zakończone.