Skupiska kompetencji

Skupiska kompetencji (nazywane również grupami kompetencji) to zbiory kompetencji w jakiś sposób powiązanych ze sobą.

Skupiska kompetencji tworzą zbiory ściśle ze sobą powiązanych kompetencji. Można je nazwać kompetencjami kluczowymi, a poszczególne kompetencje w skupisku kompetencjami specyficznymi (szczegółowymi). Na przykład: praca z zespołem jest kompetencją kluczową (skupiskiem kompetencji), natomiast umiejętności planowania i organizowania pracy, motywowania i oceniania, zarządzania relacjami są kompetencjami specyficznymi opisywanymi oddzielnymi wyznacznikami (Walkowiak 2007: 25-26).

Whiddett (2003: 21) podaje taką oto definicję: „skupisko kompetencji to zbiór ściśle związanych ze sobą kompetencji, obejmujący zwykle 3-5 elementów. Większość struktur kompetencyjnych ma skupiska kompetencji związane z:

  • procesami myślenia (np. analizowaniem i podejmowaniem decyzji),
  • działaniem (np. osiąganiem pożądanych rezultatów),
  • relacjami interpersonalnymi (np. pracą z ludźmi)”.

Niektóre organizacje formułują opisy skupisk kompetencji, np.

Posługiwanie się informacjami
Posługiwanie się informacjami obejmuje wszystkie formy gromadzenia i analizy informacji, konieczne, aby stworzyć warunki do podejmowania optymalnych decyzji, które zapewniają bieżącą, jak i długofalową efektywność przedsiębiorstwa (tamże).

BIBLIOGRAFIA

  1. Armstrong, M. 2011. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  2. Król, H. 2006. Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi. W: Zarządzanie zasobami ludzkimi. H. Król, A. Ludwiczyński (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Walkowiak, R. 2004. Modele kompetencji menedżerskich organizacji samorządowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
  4. Walkowiak, R. 2007. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Toruń: TNOiK.
  5. Whiddett S., Hollyforde S. 2003. Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Pin It

Komentowanie zakończone.