Public relations

Public relations – początków paradygmatu PR należy szukać w końcu XIX, gdy ukształtowała się taka oto definicja public relations: „(…) public relations to jest nazwa sztuki porozumiewania się i dialogu oraz unikania sytuacji konfliktowych każdej organizacji (…)” (Olędzki 2007: 237), a więc nie jest to tylko marketingowe narzędzie promocji i kształtowania wizerunku, jak chcieliby absolwenci kierunków marketingu i zarządzania (por. tamże).

Zatem „public relations to komunikacja społeczna z otoczeniem instytucji. To nie tylko przekaz komunikatów, ale także tworzenie wspólnoty w trakcie i na skutek komunikowania” (tamże: 243).

Komunikowanie to ma na celu świadome regulowanie stosunków pomiędzy podmiotem, a otoczeniem. Polega na wymianie obiektywnych przekazów (por. Furman 2008: 71).

Według Hajduka „public relations to podstawowy instrument wchodzący w zakres komunikacji marketingowej, służący wykreowaniu i podtrzymaniu pozytywnego wyobrażenia o firmie. PR jako świadome, zaplanowane działanie, podobnie jak inne rodzaje komunikacji, podlega ocenie z wykorzystaniem kryteriów odnoszących się do skuteczności i efektywności” (Hajduk 2007: 89).

BIBLIOGRAFIA

  1. Furman, W. 2007. Propaganda czy public relations? Dwa wybrane przypadki z USA i Polski. W: Public relations – narzędzia przyszłości. T. Soliński, D. Tworzydło (red.). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie.
  2. Furman, W. 2008. Public relations: dążenie do panowania czy do porozumienia. W: Public relations w czasach mp3 i Internetu. D. Tworzydło, Z. Chmielewski (red.). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie.
  3. Hajduk, G. 2007. Skuteczność i efektywność PR. W: Public relations – narzędzia przyszłości. T. Soliński, D. Tworzydło (red.). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie.
  4. Olędzki, J. Public relations – gdzie jesteśmy i gdzie idziemy? Mity i fakty. W: Public relations – narzędzia przyszłości. T. Soliński, D. Tworzydło (red.). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie.
Pin It

Komentowanie zakończone.