Politechnika Śląska ma nowoczesne laboratorium poświęcone cyberbezpieczeństwu

Cyberbezpieczeństwu, szczególnie w zakresie sterowania i zarządzania ruchem kolejowym, poświęcone jest otwarte we wtorek na Politechnice Śląskiej w Gliwicach Laboratorium Nowoczesnych Technologii, które zostało wyposażone przez firmę Bombardier Transportation Polska.

W tym laboratorium studenci oraz doktoranci będą mogli zapoznać się z oprogramowaniem wykorzystywanym przez firmę Bombardier oraz uczyć się, jak z jednej strony tworzyć bezpieczne systemy, a z drugiej – jak je później obsługiwać.

Rektor Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk przypomniał, że otwarte we wtorek laboratorium to – obok m.in. programu stażowego – kolejny efekt wieloletniej współpracy uczelni z firmą Bombardier.

Dodał, że pracownia poświęcona jest cyberbezpieczeństwu – zagadnieniu związanym m.in. ze smart cities, nowoczesnym transportem. „Te zagadnienia są jednymi z priorytetowych obszarów badawczych Politechniki Śląskiej jako uczelni badawczej” – podkreślił rektor.

Również prezes zarządu Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sławomir Nalewajka wskazywał na potrzebę kształcenia studentów w zakresie cyberbezpieczeństwa. „Dzisiaj, gdy wszystkie systemy są systemami komputerowymi, istotne jest przygotowanie w odpowiedni sposób software’u (oprogramowania – PAP), żeby uniknąć sytuacji niebezpiecznych, które mogą spowodować katastrofę w ruchu kolejowym” – mówił.

Laboratorium zostało wyposażone w sprzęt komputerowy i oprogramowanie z zakresu systemów sterowania ruchem kolejowym. Jak mówił Nalewajka, jednym z elementów jest tzw. system SOP-3. „Firma Bombardier dostarcza systemy dla metra warszawskiego; druga linia metra warszawskiego jest wyposażona w system, który pozwala autonomicznie poruszać się pojazdom, bez maszynisty. Oczywiście jeszcze w tej chwili metro tej funkcji nie wykorzystuje (…). Ale to pokazuje, jak ważna jest budowa bezpiecznego systemu, zabezpieczonego przed chociażby hakerami” – tłumaczył prezes.

Laboratorium Nowoczesnych Technologii znajduje się na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki, jednak korzystać z niego mają studenci również innych wydziałów.

Uczestnicy uroczystości otwarcia laboratorium mogli również obejrzeć film promujący koncepcję kolei typu monorail. Jak tłumaczył Nalewajka, to koncepcja pojazdu szynowego na estakadach, który m.in. jest ekologiczny, jest cichym środkiem transportu, którego parametry (liczba pasażerów w danym czasie) są porównywalne do metra i który nie wymaga dodatkowej przestrzeni, bo można go zbudować np. nad już istniejącymi drogami.

Koncepcja tej kolei została zaproponowana dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) w ramach jej planów budowy tzw. kolei metropolitalnej. Członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek przypomniał, że to jeden z wariantów, które są analizowane.

PAP – Nauka w Polsce, Agnieszka Kliks-Pudlik

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *