Czy przedawkowanie witaminy D jest możliwe?

Suplementy diety są obecnie niezwykle łatwo dostępne i szeroko reklamowane. Mamy możliwość sięgnięcia po kapsułkę niemal na każde schorzenie, a ich zakup nie wymaga konsultacji z lekarzem i posiadania recepty. O skutkach niedoboru witamin słyszał chyba każdy, ale czy zdajemy sobie sprawę z konsekwencji przedawkowania witamin?

Jedną z najczęściej suplementowanych w naszym kraju witamin, obok kwasu askorbinowego (C), jest witamina D. Wpływa na to specyfika polskiego klimatu, gdzie przez znaczną część roku dostęp do światła słonecznego jest ograniczony, a nawet latem możemy niewystarczająco z niego korzystać, stosując wysokie filtry przeciwsłoneczne i pracując w zamkniętych pomieszczeniach. Tymczasem jej odpowiedni poziom jest dla naszego organizmu niezwykle istotny. Do najważniejszych zadań witaminy słońca należy m.in.:

  • zapobieganie chorobom układu kostnego: osteoporozie i krzywicy
  • wzrost kości w okresie dorastania
  • wspomaganie układu nerwowego i odpornościowego
  • łagodzenie objawów depresji

Prócz promieni UV, witaminę D dostarczają produkty żywnościowe: żółtka jaj oraz tłuste morskie ryby, jak łosoś czy tuńczyk, których niestety spożywamy za mało. Większość z nas zmaga się więc ze skutkami niedoboru, często nawet o tym nie wiedząc. Zapotrzebowanie jest zależne od wielu czynników, przede wszystkim od płci, wieku i ogólnego stanu zdrowia, jednak górna granica normy to ok. 50 ng/ml. Co więc, jeśli witaminy słońca jest… za dużo? Gdy stężenie jej aktywnej postaci wynosi powyżej 100 ng/ml mówimy o przedawkowaniu witaminy D. Hiperkalcemia, czyli zbyt duży poziom wapnia w organizmie, objawia się przede wszystkim zwiększonym pragnieniem, częstym oddawaniem moczu, nudnościami i wymiotami, wysokim ciśnieniem krwi i ciągłymi bólami głowy. Ponadto może pojawić się rozdrażnienie, niepokój i metaliczny posmak w ustach. Przedawkowanie nie jest możliwe w przypadku naturalnej ekspozycji na słońce czy diety, ponieważ witamina D powstająca w ten sposób jest magazynowana w tkance tłuszczowej i uwalniania stopniowo. Jedynie przyjmowanie jej w zbyt dużych dawkach w formie suplementu może nieść takie ryzyko. Wymienione objawy to sygnał od organizmu, że zachodzą w nim niepożądane procesy mogące skutkować m.in. uszkodzeniem nerek, zawałem i problemami z trzustką. W przypadku, gdy nastąpi przedawkowanie witaminy D, pacjent powinien zostać poddany silnemu nawadnianiu z użyciem soli fizjologicznej. Następnie muszą mu zostać podane leki hamujące postęp schorzeń. Więcej na temat możliwości przedawkowania witaminy D przeczytasz tutaj: https://cheers.com.pl/wiedza/nadmiar-witaminy-d/.

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *