Cukier błyskawicznie zmienia chemię mózgu

Badania na świnkach miniaturkach pokazało, że już po 12 dniach picia słodkiej wody u zwierząt pojawiły się wyraźne zmiany w działaniu tzw. układu nagrody. Efekt ten przypomina do pewnego stopnia skutki zażywania narkotyków – wykazało duńskie badanie.

Każdy, kto desperacko przeszukiwał kuchnię w poszukiwaniu zapomnianego kawałka czekolady, zgodzi się, że głód cukru trudno jest kontrolować. Czy jest to jednak uzależnienie? Naukowcy z Aarhus University zajęli się tym kontrowersyjnym problemem.

„Nie ma wątpliwości co do tego, że cukier wywołuje różne fizjologiczne efekty i istnieje wiele powodów, dla których nie są one zdrowe. Mimo to wątpiłem w domniemane skutki działania cukru na mózg. Miałem nadzieję obalić mit” – mówi prof. Michael Winterdahl, autor publikacji, która ukazała się w piśmie „Scientific Reports”.

Jego zespół podawał siedmiu świnkom getyńskim dwa litry słodzonej wody dziennie, przez dwa tygodnie. Na początku eksperymentu, po pierwszym dniu oraz po 12 dniach naukowcy zbadali mózgi zwierząt z pomocą rezonansu magnetycznego.

„Już po 12 dniach spożywania przez zwierzęta cukru, mogliśmy zobaczyć wyraźne zmiany w systemach dopaminowym i opioidowym ich mózgów. System opioidowy, który uczestniczy w odczuwaniu przyjemności i kreowaniu dobrego samopoczucia aktywował się już po jednym dniu” – opowiada prof. Winterdahl.

Badacze wyjaśniają, że kiedy doświadczamy czegoś satysfakcjonującego, tzw. układ nagrody w mózgu wytwarza wrażenie przyjemności, radości, dobrego samopoczucia. Uwalniana jest wtedy dopamina i opioidy. Może się tak zdarzyć np. w wyniku relacji z innymi ludźmi, seksu czy nauczenia się czegoś nowego. Podobny efekt mogą spowodować jednak także np. narkotyki.

„Jeśli cukier może zmienić układ nagrody w mózgu już po dwunastu dniach, jak to zauważyliśmy u świń, można wyobrazić sobie, że naturalne stymulujące nas czynniki, takie jak nauka czy relacje społeczne są spychane na dalszy plan przez cukier i inne sztuczne stymulanty. Wszyscy dążymy do wyrzutu dopaminy i jeśli coś powoduje silniejszy efekt, to właśnie wybierzemy” – wyjaśnia badacz.

Więcej informacji tutaj i tu. (PAP)

Pin It

Komentowanie zakończone.